sâmbătă, 23 mai 2009

Cetateanul European şi provocările viitorului

 Lumea de astazi se infatiseaza ca un vast sistem,cu dimensiuni mondiale,rezultat al unui proces istoric relativ indelungat,avand ca elemente de baza relatiile dintre statele ce exista si actioneaza intr-un complex de interdependente,intr-o diversitate si cu diferentieri si asemanari deosebit de accentuate. Lumea poate fi asemanata mai degraba cu o comunitate sociala foarte diversa,care lupta pentru progres social,pentru cunoasterea secretelor naturii pentru a pune tot ceea ce omul a realizat bun in folosul celorlalti,in folosul civilizatiei. Exista deosebiri intre tari din punct de vedere a marimii,al suprafetei. Dar astazi,toate popoarele joaca un rol important,si independenta,dreptul popoarelor de a fi stapane pe destinele lor constituie factorii esentiali ai dezvoltarii mondiale,care asigura crearea unei lumi mai bune si mai drepte in care fiecare popor isi va afirma individualitatea si personalitatea,in care fiecare om se va putea bucura de binefacerile civilizatiei.

         Europa este unul din membrii acelei comunitati sociale foarte diverse recunoscuta ca fiind „lumea”,iar integritatea ei in aceasta comunitate se intemeiaza pe un factor aproape neobservabil  dar important,si anume Cetateanul. Cu totii stim ca in istoria sau in trecutul istoric al fiecarui popor au existat acele momente decisive  care au pus sub semnul intrebarii continuitatea si existenta poporului respectiv. Astfel pe pagina istorica a unui popor fie el organizat sub forma unui trib sau a unui imperiu s-au perindat multe evenimente,care riscau colapsul acestor exemple de comunitati stravechi, dar care au fost stopate sau evitate prin interventia celui care dorea solutionarea problemelor societatii in care traieste,si anume Cetateanul.Plecand de la aceasta idee putem spune ca si Europa este un exemplu de comunitate greu incercata de-a lungul istoriei,dar care s-a redresat prin intermediul cetatenilor ei.  Atat pe celelalte continente,cat si in Europa problemele statelor componente − problemele de ordin national − au devenit probleme de interes european,dar care au privit in continuare pe fiecare cetatean in parte. Conflictele armate− militare,crizele economice sau culturale au pus atat viata cetateanului in pericol ca om,dar au reprezentat si un atac la demnitatea, la dezvoltarea si la identitatea sa personala. Depasirea unor astfel de conflicte si de situatii− limita cum au fost cele doua conflagratii mondiale − primul si al doilea razboi mondial − l-au adus pe cetateanul contemporan in fata unei noi etape,si anume progresul unui bun inceput. Dintotdeauna conflictele dintre state au lasat in urma,daca nu pierderi de vieti omenesti,cel putin un gust amar: acela al dezumanizarii,al ignorarii libertatii umane. Astazi,aceste nefericite si intunecate imagini ale istoriei sunt depasite de dorinta omului de a-si recapata valoarea sa umana. In acest sens cetateanul −omul de langa oameni− este cel care contribuie la conturarea unui viitor promitator al comunitatii din care provine. Astfel in antiteza cu hotararile etnice si rasiste discriminatorii luate de Reich-ul fostei Germanii naziste,Adolf Hitler cetateanul contemporan de orice nationalitate  a pus bazele initiale a unei organizatii ce promoveaza valorile umane. In acest sens sunt cunoscute astazi organizatii ce prevad solutionarea problemelor oamenilor prin stabilirea drepturilor pe care acestia le au si a protectiei lor precum: „Drepturile Omului”; „Drepturile Copilului” ; „Salvati Copiii sau „U.N.I.C.E.F.”

Prin cuvantul „cetatean”,intelegem omul din societatea la baza careia se afla conceptia de organizare,de civilizatie− conceptie sustinuta prin impingerea progresului spre culmi care fac bine omului si nu rau. Avem dovezi in acest sens in domeniul tehnicii; ne este reamintit des ca resursele planetei sunt limitate; astfel cetateanul european in general si cetatenii tarilor nordice in special au gasit o solutie in aceasta problema iminenta,prin folosirea mijloacelor sau surselor neconventionale de energie precum centralelor solare eoliene si pe baza de forta calorica.

Am observat faptul ca cetateanul european contemporan a contribuit incet,dar sigur, la conturarea unei Europe renascuta din propria cenusa  care la fel de incet si sigur se indreapta spre viitor. Consider ca cetateanul european din viitor va progresa din ce in ce mai mult, evitand       deschiderea acelei „cutii a Pandorei” redeschisa mereu de-a lungul timpului,prin relatiile initial tensionate dar care s-au sfarsit cu conflicutl dintre state. Argumentele mele pro acestei afirmatii sunt urmatoarele: in actualele imprejurari internationale,cand umanitatea se afla intr-o epoca de profunde si multidimensionale transformari,s e impune un nou mod de gandire a cetateanului european,si in consecinta,de solutionare constructiva,in interesul general al popoarelor,a problemelor complexe ale razboiului si pacii,a dezvoltarii economico-sociale a tarilor,  a tuturor imperativelor majore ale contemporaneitatii. Educatia pentru pace intelegere si cooperare,ecoeducatia,sau educatia pentru o noua ordine mondiala se constituie astfel ca veritabile „raspunsuri” la marile intrebari cu care se confrunta omenirea in general, si cetateanul in special, in acest sfarsit de veac si de mileniu.

         In ceea ce priveste problema mentinerii pacii si cel putin al unui echilibru intre tari in viitor,cetateanul european va fi mult mai constient de importanta mentinerii starii de pace avand in vedere suferinta adusa de fostele razboaie. In acest sens cetateanul nu mai concepe pacea ca un sfarsit al unui razboi sau un rastimp intre doua conflagratii,ci trebuie sa conceapa pacea drept o stare permanenta un proces general desfasurat la scara intregii omeniri care sa asigure dezvoltarea unor relatii pasnice,de intelegere si cooperare intre toate natiunile si poapoarele lumii,in conditiile dezarmarii generale si totale favorizand progresul si prosperitatea tuturor tarilor.

         In viitor,cetateanul european va condamna cu vehementa privarea de libertate pe care multi oameni o manifesta,prin rapirea copiilor si trafic ilegal de persoane. Tind sa cred ca o astfel de lupta contra exploatarii infantile,scoate la iveala si o implicare personala din partea cetateanului care pune pe primul plan familia,si lupta totodata pentru drepturile ei. In viitor cetateanul european va desfiinta in totalitate acele frontiere existente si azi,care nu permit copiilor diferiti ca rasa si culoare sa se integreze,si sa se dezvolte in cadrul unei familii. In genere toti oamenii ce fac parte dintr-o comunitate,sunt cetatenii acelei comunitati,indiferent de nivelul lor intelectual. De altfel,Conventia privind lupta impotriva discriminarii in domeniul invatamantului a exprimat acordul statelor participante in sensul: „ca educatia trebuie sa urmareasca deplina dezvoltare  a personalitatii umane si intarirea respectului drepturilor  omului si a libertatii fundamentale.”(art.5). Asadar actualul cetatean european,si cunostintele minime pe care el le are,va deveni in viitor un cetatean cu diverse cunostinte pe care le poate folosi in ajutorul altor oameni.

         O alta etapa  a educatiei,este cea pentru dezvoltare. Conform acesteia cetateanul contribuie la dezvoltarea unor zone mai sarace si care nu contin resurse. Legata de aceasta dezvoltare,este si dezvoltarea rurala in urma careia cetateanul de la tara dispune de o informare prompta asupra mijloacelor prin care el poate scoate castig din activitatea sa,si de o piata de desfacere  mai larga a produselor pe care el le prelucreaza si comercializeaza. Totodata cetateanul european din viitor va ridica si problema malnutritiei „hranirii slabe”,considerand rezolvarea acestei probleme de mare importanta pentru familia sa sau clientii sai.

         O mare problema ce il priveste pe cetateanul european din viitor,este si poluarea,o etapa degradanta a mediului inconjurator. In ziua de azi, o cauza a intarzierii rezolvarii acestei probleme este lipsa mijloacelor tehnologice. Cu toate acestea,in viitor,cetateanul european dispunand de astfel de mijloace va putea sa valorifice mediul inconjurator,si sa atraga atentia asupra unor factori importanti de risc cum ar fi lipsa oxigenului si alunecarile de teren.

         O concluzie a argumentelor prezentate are in vedere stabilirea importantei rolului pe care cetateanul il are in societate. El poate schimba radical felul unei comunitati de a exista. El constituie practic,primul impuls la care societatea incarcata de problemele ei raspunde. Esential este ca acest impuls sa raspunda la randul sau mesajului conform caruia problemele societatii au nevoie de rezolvare.

Eseu realizat de Chihaia Petrica

Date personale:   

    → clasa a-XI-a

    →Seminarul Teologic Liceal „ Sfantul Ioan Iacob” Dorohoi

   →Munincipiul Dorohoi, jud. Botosani


Profesor indrumator Ignat Cristina-Ionela

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu